21 januari 2008

Amnings-TV: Vi har hela listan


Klockan är 10, Harry sover och jag bestämde mig precis för att faktiskt gå ut i dag, på en riktig promenad med barnvagn och hela kittet. Då blinkade det till och sa krasch och värsta hagelåskvädret bröt ut.

Så jag ändrade mig. För tillfället. Det här är min första riktiga ensamma dag med Harry, men vi mjukstartar nog med att göra det vi gjort hittills, dvs amma framför tv:n.

Där har hänt en del sedan jag satt där senast och glodde. Bra mycket mer tv. Mer skit, förvisso, men mer sevärt också. Med tanke på att jag blev hooked på Lilla Huset på Prärien förra gången så har jag iofs inte jättehöga krav på kvalitet och innehåll, men i alla fall. Här är min topplista över sevärd amnings-tv. Exkl. nedladdat, det får bli en annan lista.

1. Vinterstudion.
Klart bäst. Vi kan väl säga så här: jag är glad att ha fått en legitim anledning att hänga framför tv:n i åttatimmarspass, två dagar på raken. André Pops är samlad och korrekt och jobbet är liksom lagom svårt för honom. Skidskytte i alla dess former är oslagbart spännande och jag är personligen helsvag för längdskidåkningsbisittaren – börjar nästan alltid gråta när han pratar för att hans bror är död. Och Harry verkar gilla sport.

2. Ellen.
Ellen är helt enkelt en lesbisk Oprah med humor och självdistans. Vanliga Oprah är så evangelisk så henne pallar jag inte, Dr Phil börjar också halka i väg åt det hållet och jag har aldrig gillar Leno och gänget.

3. Tredje klotet från solen.
Troligen den roligaste dagserien there is. Lyckas man dessutom pricka in ett block med Tredje klotet, Will&Grace och That's 70's i en följd så kan man gå och lägga sig på kvällen med en känsla av helhet.

4. Sammanfattningen av Gomorron Sverige.
Det som på morgonen är ett jävla dravel med omtugg och småtrötta intervjuer åldras väl för att framåt eftermiddagen vara en skarp på-kornet-mix av dagens ämnen. Det + kvart-i-fem-ekot och jag kommer att kunna vara verklighetsförankrad genom den här mammaledigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar