14 april 2011

I am the Ecco-sko of kommunikation


Jag gillar mitt företagsnamn. Trots att jag sitter i stökigt arbetsrum med alldeles för mycket att göra på alldeles för kort tid så gör jag det ändå på ett redigt vis. Tänk naturmaterial, bred-om-rumpan, rättstavat, förnuftigt, svenskproducerat, lite åt scouthållet. Det är en bra grund att stå på, så kan man flippa ut liksom ovanpå det, tänker jag. Folk förlåter och älskar en ändå, filosoferar jag.

Men ibland är det ett fånigt namn. Som i går när jag mailade fram och tillbaka med en kille med mailadressen tillit.se som säljer försäkringar. Jättetrevlig. Men jag tänkte ändå "höhö, tror han att han kan lura mig eller". Å så slår det mig att han kanske tänker samma sak.

Och när jag måste bokstavera mailadressen och folk säger "jaha, hur tänkte du då?" och jag måste förklara att jag är the Ecco-sko of kommunikation, liksom.

På det stora hela, hur tråkig är jag inte? Jag kunde valt sofia@sexig.nu, sofia@flardfull.se, sofia@snyggo.com eller vad som helst. Men jag, jag valde REDIGT.

Fast. Ändå. Jag kommer att ha bästa autosvaret i sommar: Redigt tar ledigt. Alltid nåt.

Jennie Sjögren! Snitsig! Berätta, vad tycker folk om ditt företagsnamn?

5 kommentarer:

  1. Och Ecco har ju nu adderar design till funktion, så du är ju då full pott. Heja dig!

    SvaraRadera
  2. Exakt! Snygg och praktisk!

    SvaraRadera
  3. Där satt jag som bäst och läste ditt inlägg och kände igen mig i funderingarna och så scrollar jag ner en bit till och plötsligt blev det dialog. Kul!
    Jag hade mycket funderingar när jag startade firman 2002. Först satt jag fast i anglicismer inspirerad av IT-eran, vill minnas att jag hade Fire Works på listan över potentiella namn (ingen kommentar).
    Sen bara kom det. Snitsig. Det var så självklart. Jennie Sjögren Snitsig Produktion, jag gör mitt jobb skickligt och alltid med en extra knorr – snitsigt helt enkelt. Och folk har alltid kommenterat namnet. Alltid. 99,9% positiva som börjar prata om att det är inspirerande, smart och roligt. De andra har frågat om det stavas med z...

    SvaraRadera
  4. ...och jag tycker ju att Redigt är skitsmart. Precis vad du är och gör. Och så lite göteborgskt ordvitsande till redaktion, redigering och så – tänker jag i alla fall. Kanske inte mycket till vits som garvar haha åt, men jag tänker i alla fall på något gammal redigeringsprogram eller system jag har jobbat i nån gång för länge sen. Eller var det till och med nån server på JMG som hette nåt i stil med redigt?

    SvaraRadera
  5. Ja men då har du ju precis förstått vad jag far efter:). Men den där gamla servern minns jag inte (och det vore lite hemskt om den gamla kunskapen legat och skvalpat i huvet och påverkat på nåt vis).

    Och jag är glad att du inte är Znitzig utan Snitsig. Som ett litet snirkel på en bokstav och ett väldigt bra val, det har jag alltid tyckt!

    SvaraRadera