8 oktober 2008

Dagens boktips

I dag köpte jag tre böcker på AdLibris (för övrigt den klart bästa, mest prisvärda och trevligaste boksajten). Jag tänker rekommendera dem redan nu trots att jag varken fått eller läst dem ännu:

  1. The Given Day av Dennis Lehane. Eftersom jag brukar berömma mig själv med att tillhöra klicken som rekommenderade folk att läsa Lehane ungefär 12 år innan Stefan Holm började göra det, så har jag också längtat så att det har värkt i själen efter en ny bok. Nu är den här, nu är jag lycklig.
  2. Dead until Dark av Charlaine Harris, som är den första av Southern Vampireböckerna om Sookie Stockhouse som tv-serien True Blood baserats på. En så rasande bra tv-serie, ett så jäkla bra theme (Bad things av Jace Everett, very much the lovechild of Johnny Cash och Chris Isaak) och en ruggigt snygg inledning som bland annat innehåller jätteledsamma hor-celluliter och en död räv som äts upp av maskar. Plus att Alexander Skarsgård är med som viking-vampyr, och han är inte ens snyggast. Boken kan ju inte vara lika bra, men jag tänker ta reda på det i alla fall.
  3. Och så lite av ett wild card: Saker och ting barnbarnen borde veta av Eels, Mark Oliver Everett. Jan Gradvall har lite förgäves hypat hans musik och jag lyssnade en del för några år sedan för att jag trodde att det var inne, men raderade alltihop från min Itunes för att allt var så bottenlöst deprimerande. Nu när jag läser om boken fattar jag varför. Ungefär som Shakespeare: alla bara dör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar