22 oktober 2008

Lugnet före byggstormen

Just som man vädrat ur all polsk svettlukt från förra byggprojektet, är det dags för nästa: Den Stora Renoveringen Av Badrum. På tisdag kl 12:00 drar det igång. Pelle, killen vars firma ska fixa det, ligger redan på kortnummer och var här i dag och tog asbestprover som ska snabbehandlas på Sahlgrenska. För i gamla kåkar från 1929 finns det inte bara fukt, flytspackel och fina små gråsuggebon under badrumsgolven. Andra överraskningar kan vänta.
Men Pelle har lovat att han fixar allt till fast pris. Han är en lustig prick. Inte hantverkar-lustig (typ kommer för sent, skiter illa på toa, lovar och glömmer, säger "det blir dyrt det här lilla hjättat" och lever på kreativa ursäkter och snus), utan mer egendomlig ur ett allmänmänskligt perspektiv. Manisk och pedant på ett vis som till och med jag reagerar på, jag som ändå brottas med mina ganska väl utvecklade manier och pedanterier varenda dag.
Han kommer alltid exakt på utsatt tid t ex. Och ringer mig på mobilen och tror att jag har krockat om jag inte är på plats. Han presenterar sig alltid med förnamn, efternamn och firmanamn, oavsett om han ringer mig fyra gånger om dagen eller inte. Och i går, när han skulle ge mig offerten, upptäckte han ett stavfel, en liten extra bokstav som smugit sig in, och blev så stressad över detta att han var tvungen att skriva en ny offert. Jag tänker att det är fina kvalitéer hos en hantverkare, att vara om sig och kring sig, så jag låter honom hållas. Han är dessutom inte speciellt dyr, och har lämnat finfina referenser. Det måste finnas en hake någonstans. Jag antar att jag kommer att bli varse det i så fall. Nån gång under de närmaste 4-6 veckorna.

Snart ett minne blott. Nu blir det jävlar i mig glasmosaik och jättetakdusch.

2 kommentarer:

  1. Det var ganska övertydliga massmördartendenser på den där hantverkarn du. Se upp med vad han gjuter in i betongen.

    SvaraRadera
  2. Gaaah! Men sen kan jag vara med i Aftonbladet och inte ha fattat nånting och säga "Han var lite eljest".

    SvaraRadera