15 september 2010

Höns och fotomodeller

I dag är jag på en heldagsutbildning om att starta företag. Visserligen har jag haft firma i 15 år men i alla fall.

Dagen är hittills väldigt bra, med info från Tillväxtverket, Bolagsverket, Skatteverket mfl.

Det är dessutom fullsatt vilket tyder på en enorm företagarvilja, och det är ju kul. Även om jag redan fått kommentaren "Va, går du inte på à-kassa?".

Men något som irriterar mig våldsamt är språkvalet hos de som föreläser. Genomgående snygga kvinnor med power. Förutom en gubbe som heter Sture. I alla fall, de faller i könsfällorna gång efter annan. Så här säger de:
"Sture är tuppen i hönsgården."
"Då får jag be mina kvinnliga kollegor att paradera på catwalken så att alla ser hur ni ser ut."

Jag suckar. Det var det här med jämställdheten. Hur ska män se oss som jämställda om vi själva betraktar oss som höns och fotomodeller?

Va?


(Blogpress-bloggat från iPhonen)

Location:Lilla Gatan,,Sverige

1 kommentar:

  1. TACK! TACK TACK TACK TACK för att du säger vad jag tänker!!!

    SvaraRadera