9 januari 2011

Check in. Check.

Jag testade Facebook Places i lördags.
Började med att checka in på Sportlife vid tiosnåret.
Genast kom kommentarer i stil med "jaha, det vill du gärna tala om, men när du checkar in på pizzerian, hur gör du då?"
Sedan checkade jag in på hundmässan och upptäckte funktionen att man kan se vilka andra som var där. Men alla på listan var vem-som-helst-fb-folk och jag kunde inte riktigt se meningen med att kolla i mobilen vilka jag inte känner som var på mässan. Det var ju liksom bara att ja, typ, kolla sig omkring irl.
Sedan checkade jag in på McDonalds. Det gillade folk. Då kunde de kommentera att jag ju minsann varit och tränat tidigare. Och hur tänkte jag då när jag satt där och svullade burgare? Va?
Så jag checkade in hemma och då tyckte folk att det var meningslöst.

Alltså: Facebook Places är till för att:
1. Skryta om att man är på bra och häftiga ställen.
2. Så att folk kan håna en för det.
3. Och för att få reda på att man är på ett ställe där det är många (eller få) andra FB-användare.
4. Och för att erkänna att man är på dåliga och osunda ställen.
5. Så att folk kan håna en för det.
6. Och för att tala om sånt som är fullständigt irrelevant.

Inte så meningsfullt. Men ungefär precis som statusraderna, eller hur? Ingen större skillnad.

Nä, om däremot företagen kan börja skicka erbjudanden och rabattkuponger till mig i samma sekund som jag checkar in, då ser jag vitsen med det. Men det kommer väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar