4 februari 2011

Ensamstående föräldrar, I salute you!

Håkan åkte till Norge i går och jag råddade hus, hem, barn och deadlines på egen hand under kvällen.

Det var inget märkvärdigt som hände. Ändå hade det varit skönt att vara två. Jag bugar mig inför de ensamstående föräldrar som har det så här jämt. Och jag är så tacksam för att mina barn både klarar sig själva och hjälper till.

17:10 Promenerar hem från jobbet vilket är energigivande och en jäkla tur, för energi är just det jag ska visa mig behöva. Hämtar Harry, som nog egentligen borde ha varit hemma hela dagen, men det fanns inte utrymme för det (vi Mollipectade och Otrivinade honom på morgonen och höll tummarna. Mirakulöst nog har han bara blivit friskare under dagen och är riktigt fräsch).

17:30 Tack och lov har jag tagit upp kyckling och mango ur frysen i förväg så matlagningen går rätt smidigt. Harry kollar på Fåret Shaun, Ella gör läxor. Liv är på handbollen (och skickar numera sms när hon kommer fram).

18:05 Käkar. En favorit. kyckling med sås å ris och mango/chilisalsa. Inga matbråk. Harry äter bara mango. Såsen lite salt.

18:25 Upptäcker att 36 sidor korr landat i mailboxen. Ska vara klart till i morgon bitti.

18:30 Lånar pappas bil (som kanske inte har vinterdäck, vilket gör backen upp till Björkekärr väldigt spännande) och hämtar Livan på handbollen. Ella passar Harry.

18:50 Livan äter och tar hand om disken. Jag byter färgpatroner i skrivaren och försöker skriva ut mitt korr samt Ellas läxa från hennes dator som i datorår är 700 år gammal. I verkligheten kanske sju, och med andra ord långsammare än långsammast. Längtar efter Håkan som både hade haft tålamodet och kompetensen att göra det bättre än jag.

19.15 Ger upp och spelar Pippi-domino, övar Bamse-bokstavsmemory och lägger Nalle Puh-pussel med Harry i stället.

19:45 Letar desperat efter samtliga Blixten McQueen-bilar. De finns ingenstans. Längtar efter Håkan som både hade haft tålamodet och kompetensen att göra det bättre än jag.

20:00 Ger upp. Upptäcker att jag glömt förhöra Livs engelskaläxa. Liv kommer på att Ella kan förhöra henne. Jag tycker att det är en strålande idé och lägger Harry i stället.

20:30 Har läst Osynligt Alfons väldigt många gånger. Harry vill leka tunnel under täcket och är väldigt pigg – kan bero på att han sovit två timmar på dagis (antagligen pga hostmedicinen, där fick jag för det)

22:00 Vaknar frusen och med grusiga linsögon. De stora har gått och lagt sig. Jag släcker alla tio miljoner lysande lampor och alla påslagna apparater utom datorn och sätter mig med rödpenna i handen och Biggest Loser i bakgrunden för en liten korrsession.

02:00 Levererar korr. Skrapar linserna ur ögonen och tvättar bort sminket, som sitter lite här och var vid det här laget. Bestämmer mig för att lägga mig med kläderna på (obs mjukisbrallor) för att spara tid i morgon bitti när klockan ringer 06:30. Sunkigt, ja visst, men ändå ett av dagens bästa beslut.

1 kommentar:

  1. Men du fattar! Som sagt, detta är ju en helt vanlig dag i vilken jäkla småbarnsförälders liv som helst. Att ALLTID vara ensam om det! Jag begriper inte hur de ror runt det.

    SvaraRadera