9 februari 2011

Tre matbilder från London

Lunchen i går intogs på Fleet Street, på puben Ye Olde Cheshire Cheese. Sågspån på golvet, slitna träbänkar, eld i öppna spisen och tänka sig, precis där jag satt brukade Charlies Dickens sitta och dricka öl. Hans favoritplats. Jag åt lammstek som bara föll av benen, helt underbart. Till det potatismos, brunsås och grillad tomat. Å så en veteöl.

Det här ser ju inte heller så gott ut, men det var det. Vi (jag är här med en fotograf som heter Rasmus) hamnade först på en pub vid Leicester Square och medan min kompis Kicki messade middagstips till oss ("Chinatown") fick vi vägbeskrivning till "världens bästa malayisiska restaurang" av en tjej vid vårt bord. Sväng vänster, höger, vänster och sen höger och mittemot en holländsk pub ligger ett litet hål i väggen. Och det gjorde det. Rasa Sayang hette stället (skriver det här för att komma ihg det nästa gång jag ska till London). Fula menyer, ful restaurang men fantastisk mat. Jag åt små tofumackor med gurka och groddar som man doppade i en god sås, några bananbladsknyten med god gucka i och lammspett med jordnötssås. Å så Tiger-öl.

Nu det finaste: pulverkaffe och UHT-mjölk från hotellrummets lilla bricka. Jag är nämligen uppe på svensk tid och ska nu ligga och kolla brittisk morgon-tv ett tag. Helt lycklig över det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar