19 december 2007

Snoppar och bullar


I går kväll ringde Sifo. Jag gillar Sifo och ställer nästan alltid upp när de ringer och vill veta vad jag tycker, men i går var det lite stressigt - jag hade just hällt ned 1,9 liter mjöl i en saffransbulledeg och stod med elvisp i vänsterhanden. Och rörde sås med högerhanden. Samt att ugnen precis började pipa i bakgrunden om att kycklingen som fanns där var klar. Och att jag borde ha hämtat Ella hos hennes kompis för 20 minuter sen. Men jag klämde glatt fast luren och sa ja, visst, ask away.

Sifo har börjat klumpa ihop sina uppdrag. Det märktes tydligt denna gång. När jag hade angett att jag nog skulle rösta på folkpartiet om jag hade röstat idag (Uppdrag: Väljarsympatier) så fick jag ange min årsinkomst och utbildningsnivå (Uppdrag: ta reda på inkomst relaterat till akademisk utbildning). Sedan kom frågor om Apotekets öppettider, sortiment och tillgänglighet (Uppdrag: vill svenska folket att dygnetruntöppna drugstores i varje gathörn?).

Sedan följde tre outhärdliga minuter med frågor om min partners erektion och snoppstorlek. Kunde jag bedöma den på en skala 1-5? Kompenserar storlek ev brist på styvhet? Hur nöjd var jag på en skala 1-5? VEM vill veta? Halvvägs igenom samtalet började jag misstänka att Angela på Sifo hittat på frågorna själv och tänkte slänga på luren, men jag är en trogen medborgare jag.

Och dessutom tänker jag på statistiken. Och vad jag ser fram emot att läsa om resultaten: att välavlönade folkpartister i Örgryte är mer nöjda med sin partners snoppstorlek än, låt oss säga, lågutbildade socialdemokrater i Nacka? Eller att styvhetskrävande kd-anhängare i Småland vill ha nattöppna drugstores? Riktigt spännande.

(Och ja, lussekatterna blev bra, jag gjorde typ bullar med mandelmassa och russin i, vansinnigt goda. Och såsen med - grädde, Bongs flytande köttbuljong och fransk senap, busenkelt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar