27 oktober 2008

Viral schmiral

Harry är prickig. Överallt, till och med under fötterna, men värst runt munnen, på knäna och framsidan på fötterna – det vill säga hans slitytor. Det verkar inte klia och prickarna bekommer honom inte det minsta, men prickig är han. Väldigt söt, men också väldigt prickig. Jag och sjukvårdsrådgivningen kom gemensamt fram till ... ingenting. Det kan bero på tvättmedel, tvål, hudkräm, tomat, paprika, att han är torr i huden, att jag inte tvättat nyinköpta kläder innan jag tog på honom dem första gången, eller så kan det vara svinkoppor, vattkoppor, mollusker, röda hund, bältros eller scharlakansfeber, eller varför inte fräknar, födelsemärken, målarfärgsstänk, finnar eller något så enkelt som matrester? Troligen, som sjukvårdsrådgivningsdamen lite avslutande sa, så är det "något viralt". En fras som läkare alltid slänger ur sig när de inte vet vad det är, men tänker vägra skriva ut antibiotika hur mycket man än tjatar och därmed basta. 
Är ett barn enbart prickigt och inget annat är det ingen idé att vända sig till sjukvården över huvud taget, då kan man lika gärna leka connect-the-dots i några dagar och hoppas på att det går över. 
"Något viralt". Gud vad jag hatar det uttrycket.

1 kommentar:

  1. Viralt i min värld är gerillamarknadsföring... ;)

    SvaraRadera