24 augusti 2010

"Vad jag ska göra? Övergå i egen verksamhet"

När man frivilligt lämnar ett jobb som uppfyller alla kriterier för ett "bra jobb" (en titel som de flesta förstår, en lön som i tusenlappar är högre än antal år man senast fyllde, kontor mitt i stan, Aeron-stol, betald iPhone4 och begåvade kolleger med humor) och dessutom inte har några enkelt beskrivna planer för vad man ska göra, då tar folk en inte riktigt på allvar. Och då blir man lätt lite svävig i sina förklaringar också.
Nog.
Följande sju punkter gäller:

1. Jag ska jobba hemifrån. Jag är trött på att gå upp på morgonen och lägga energi på kläder och utseende, resor och stressmoment och min egen besvikelse när jag inte kommer upp/iväg till jobbet som jag tänkt mig.

2. Jag har en egen firma som sedan 1997 mycket förutseende är reggad som "konstnärlig och journalistisk verksamhet".

3. Men om intressanta korta uppdrag dyker upp inom media&kommunikation så är jag anställningsbar. Bara det finns en tydlig deadline. I fredags t ex skrev jag på för en 20-procentig deltid hos min gamla arbetsgivare. Deadline 15 november.

4. Jag ska driva två bokprojekt. Det ena är en serie pedagogiska instrumentella barnböcker. Det andra tror jag är en roman. Men den kommer att vara mitt sidan-om-projekt, så sedan när jag blir recenserad och intervjuad kommer jag att kunna säga att jag skrev den när barnen gått och lagt sig och så kommer alla att tycka att jag är en supermänniska.

5. Jag ska starta en webbshop och sälja det absolut smartaste man kan sälja på nätet: små, lätta saker utan bäst-föredatum. Nej, det är inte knark, och heller inte diamanter.

6. Jag ger mig själv ett år. Jag antar att jag kunde ha tagit tjänstledigt men det hade varit lögnaktigt. Rullar inte böckerna eller webbshopen då så tänker jag antingen starta städfirma eller privat arbetsförmedling eller jobba i en delikatessdisk eller en bokhandel.

7. I sann "Pengar kommer nya"-anda kommer jag inte att vara besviken om saker och ting inte blir som jag tänkt. Häromdagen på tv sa Marie-Louise Ekman att vinsten i tillvaron, den har väldigt sällan med karriär eller pengar att göra. Jag tror att min vinst, den kommer att vara att jag inte kommer att ångra att jag inte gjorde det. Och att jag är en gladare och mer nyfiken morsa till de här tre:

1 kommentar:

  1. Ångrar du dig vad gäller hemmakontor finns det en plats bland äppelträd och söta ponnies som är ledig! :-)

    SvaraRadera