12 oktober 2010

Liten centralböhmisk utflykt, dag 2

Andra dagen i Tjeckien rivstartade med ett besök i kalkstensgrottorna i Coneprusy, magiska och mystiska och fulla med egendomliga kalkstensformationer. Grottor som förr var tillhåll för falskmyntare men i dag är helt ofarliga. Mest upphetsande var nog dagens guide, som på ett lite lagom påtänt vis snabbt växlade mellan sexskämt och trilobiter. Han lät jättemycket som Borat och sa "Not so much" några gånger, så han visste nog om det.

Vi är sex journalister som reser ihop, tre tjejer och tre killar. Av nån anledning så skippade vi snällsteget i lära-känna-processen och gick rätt på dubbelironi och småhån. I dag, dag två, haglade snuskiga anspelningar tätt. Jag tror att ordet "dildo" användes lika ofta som "stalagmit" nere i grottorna.

Efter grottbesöket åkte vi i alla fall vidare till slott nr 3 på resan: Tjeckiens mest populära slott tydligen, Karlstejn. Men innan vi gick in fick jag äntligen äta friterad ost. Här den lokala varianten av brie, Hermelin, å så en Kozel-öl på det.

Väldigt tacksamt att plåta slott i strålande höstväder. Jag kan möjligen tycka att Tjeckien drar lite väl mycket på hela den här slott-och-medeltidgrejen, men det här var ett toppslott.

Vi fick gå nästan hela vägen upp i högsta tornet. Eftersom för mycket folk, fotoblixtar och talliga fingrar förstör alla vackra1300-talsprylar däruppe får inte alla gå dit upp, men vi är obehagligt VIP på den här resan. Guiden bände upp några urgamla fönster så att vi skulle kunna plåta utsikt.

Sedan: mitt fjärde tjeckiska slott på 28 timmar, Konopiste. Här bodde Franz Ferdinand, ni vet han som blev så grundligt skjuten i Sarajevo att första världskriget drog igång. Special attraction: björnen Kasimir, som satt fint och blev matad med bröd i vallgraven utanför. Kasimirs livskamrat dog för några år sedan men henne hade de glatt stoppat upp och stagat upp inne i slottet. 

Konopiste var ett om möjligt ännu häftigare slott än Karlstejn (och då gillar jag inte ens slott), mycket för att Franz Ferdinand var en manisk samlare. Tyvärr fick man inte fotografera inne i slottet, tyckte den här missunnsamme guiden. Så jag plåtade honom i smyg...

... och sen plåtade jag ett extrafint tak och mig själv i smyg, men då kom han på mig och blev vrång.

Men plötsligt när vi kom in i värsta rustningssalen, fick vi hetsfotografera i ungefär tre minuter, sen blev guiden arg igen. Förstod inte riktigt logiken i det hela. Särskilt som vi är press och det här är en pressresa.

Franz Ferdinand hade ungefär 300 000 jakttroféer i slottet och säkert lika många vapen. Jakt var temat för hela slottsområdet. Det blev vi varse när vi hamnade på den nyöppnade finkrogen Stara Myslivna och fick in förrätten hjort-tartar och vildsvinspaté. 

Raskt följt av vildsvinsfilé, hjortfilé och rådjursfilé.

Och just när vi trodde att dagen var slut så tågade det in ett litet kamouflagegrönt sällskap. Först kom två hornspelare, sen den här fina farbrorn och hans jaktörn Doris, 4, och därefter farbrorns fru och jakthund. Doris var stjärnan. Hon spanade efter byten, bredde ut vingarna med jämna mellanrum och bajsade rätt våldsamt på golvet. Hon dödade nämligen en medelstor räv häromdagen och åt en del av den och höll fortfarande på att smälta den, förklarade farbrorn.
Nu är jag incheckad på ett sånt där hotell som ryssar gillar och behöver smälta alla vilda djur + knödlar som jag ätit i dag. Natti natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar