12 oktober 2010

Liten centralböhmisk utflykt, dag 1

Nu. På hotell i Benesov nånstans i närheten av Prag efter att ha kuskat runt i regionen hela dagen. Trött. Mätt. Ölstinn. Plus att jag har haft några näradödenupplevelser, så jag har lite ont i käkarna som jag bitit ihop av skräck till och från under kvällen.

Men det har varit en bra dag! Vill ni se lite bilder? De är lite usla för jag har plåtat med iPhonen.
Jag var glad redan på planet för jag hittade en fin halvö som jag vill flytta till. Tror att det är Danmark.
Och så fick jag se IRL att bagagekillarna i Prag är jätteförsiktiga med väskor som är mjuka. Här lyfte han försiktigt min väska och la den så fint på en kärra.

När vi landat fick vi åka lite buss och fick en goodiebag. Inte en sån goodiebag som jag är van vid, med smink i, utan den här innehöll ett miniboule, en handduk, ett paraply och en ölsejdel. Som en liten fingervisning om vad vi ska pyssla med kanske. Dessutom fick jag Åke Jacobssons resehandlingar, vem nu han är. Men här i Tjeckien heter jag nu Åke.

Första stoppet: bryggeriet Kozel i Volkov Popovice. Mycket god öl, gammal autentisk bryggeriprocess.



                             
Eftersom Kozel betyder get, har bryggeriet en egen husget. Den heter Jarda. Alla andra plåtade geten, så jag plåtade dom som plåtade geten. Leon och Joacim här till exempel.
Vi åt lunch först klockan fem, det bara blev så. Köttsoppa och köttstuvning. Och öl.

Sedan åkte vi buss i tokhög hastighet till det här fräna slottet: Sternberg. 55 rum, alla ganska iskalla.
I några av dem bodde slottsherren Sternberg själv, 24:e generationen, 87 år gammal och tjusig (han kikade ut ur sina privata rum en liten stund). I slottet fanns också 500 etsningar, en uppstoppad krokodil och ett illrosa rum som herr Sternbergs son hade fått bestämma färgen på. Jag trodde inte att man fick göra så med slott från 1200-talet, men i Tjeckien är det tydligen ok.


Kolla! Visst ser han precis ut som Jack Black! Det här var chefsgycklaren på slottet. För efter slottsvisningen blev det medeltida middag och uppträdande. Jack Black och två killar till plus en magdanstjej hade fäktningsuppvisning, knivslagsmål, danslektioner (med oss) samt slukade och sprutade eld. Allt ungefär, och jag överdriver inte nu, två decimeter från mig.


Jag var nåt så djävulskt rädd hela tiden, ja, kanske inte för dansuppvisningen, men allvarligt, kniven nuddade vid ett tillfälle vid min fot och jag fick bensinskvätt på telefonen när jag plåtade. De var helt galna och ruggigt proffsiga.

Vi åt rätt häftig mat också. Först späckmacka med lök (gott), sen rökt fågel med vitkålssallad och senap (gott), sen fläskkött med råstekt potatis och kålpannkaka (jättegott) och sen, alla ni som var med i Ungern på konferens en gång och läser denna blogg, sen kom köttsoppan-i-bröd-med-lock!!! Visst är det finurligt? Tyvärr var jag proppmätt vid det här laget så jag åt inte så mycket. Till allt detta drack vi honungssnaps och öl, och till efterrätt krämbullar. Buuuurp.
Nu är klockan snart ett och om sex timmar är det påt igen. Gonatt!


1 kommentar:

  1. Jag skulle vilja säga att detta låter väldigt mycket Ungern all over again:-) Ska ni på vinprovning?

    SvaraRadera