11 november 2010

Märkvärdigt

Den här veckan har jag gjort enkäter i tre städer, Stockholm, Göteborg och Lund.
Några reflektioner:

Varför heter folk så märkvärdigt i Stockholm? Jag fick be nästan alla bokstavera eller visa fram sina namnbrickor. Skaffar man sig ett märkvärdigt namn för att man bor i Stockholm, eller flyttar man till Stockholm för att man heter för märkvärdigt för landsorten? Kanske är det så att man nån gång i släkten hetat Olsson, men nu är det von Oles eller Olschdorff eller Olming.

I Göteborg däremot har folk vanliga namn. Men tro inte att de stavas vanligt. Gyllene regeln tycks vara minst ett extra h, eller varför inte ett z? Tänk Ohlzon.

I Lund, om folk heter Olsson, då stavas det så också. Alla jag enkätat i dag har sagt "vanlig stavning" när jag frågat. Lund är världens bästa stad för enkäter. Enkla mailadresser har de också. Typ jan.olsson@lund.se. Heja Lund.

Men nu ska jag åka hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar