28 mars 2011

Städdag

Solen skiner och hade jag orkat och haft tid hade jag storstädat och putsat fönster i dag. Men jag är ju förvärvsarbetande, om än i hemmet. Vilket kanske i ännu större utsträckning skulle få mig att vilja städa, för jag sitter ju och stirrar på min dammiga skärm och mina smutsiga fönster dagarna i ända. Och här är så smutsigt nu. Vinterdammigt och grusigt. Katthår från när Bio var här och mina egna plötsligt-väldigt-mörka hårstrån virvlar omkring i dammet. Flingor på köksgolvet hela tiden, i såna mängder att jag börjar undra om nån använder sked över huvud taget i det här hushållet, eller mest bara stoppar ned ansiktet i corn flakes-paketet och tar ett djupt andetag.

Himla tur då rå va att jag anlitat städfirma och att de gör sin grundstädning i dag. En tiotimmars med fönsterputs. Fyra pers klampade in här för en liten stund sedan och i detta nu står Mariusz på mitt skrivbord och putsar fönster. Och nu precis ser jag att trasan som Irina använder för att torka trappräcket blev nästan svart. Hua.

Men jag står över detta. Och lever med att de antagligen säger till varandra på polska (tror jag?) att herregud vilket talligt hushåll. För om några timmar är här så himla fint och jag slipper ha städångest och smutsliga fönster.
Hurra för det då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar