16 februari 2011

Fröken, det är en fluga i soppan!

Ni vet hur ungar ibland lär sig fraser helt perfekt lite förvånande tidigt? En av de första sakerna Livan sa t ex var "Du och jag, Alfred". Harry babblar ju redan en massa, men just nu är favoritfrasen:

– Eh, ursäkta mig här!

Och varje gång han säger det tänker jag att han är en säljarbrat på Sturehof som vill klaga på löjrommen, och jag är en stackars utarbetad servitris från förorten med ont i fötterna och sjuka barn som jag gett alvedon-suppar och skickat till dagis i alla fall. Så låter det.

– Eh, ursäkta mig här!

Så jäkla drygt. Tror till och med att han fått in lite stockholmska i det. Och han säger det i princip före varje annan mening.

– Eh, ursäkta mig här, jag vill läsa Alfons Åberg!
– Eh, ursäkta mig här, måste kissa!
– Eh, ursäkta mig här, jag vill inte gå till dagis!

Jag försöker älska honom ändå, det gör jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar